Friday, January 26, 2007

Harga dinar emas akan mencecah RM350

Menurut sumber daripada www.business-standart.com harga emas mungkin berada pada harga $670 per auns mengikut harga emas dunia. Ia juga diakui oleh Ketua Eksekutif GFMS, Paul Walker ketika menghadiri seminar di Toronto. Ini bermakna harga dinar emas diramal pada harga RM350 dalam awal tahun ini.

Sekarang ini telah banyak tersiar di internet tentang pembelian emas-emas terpakai terutama di luar negara. Ia digunakan sebagai aset simpanan dan sebagai aset penjualan kelak.Walaupun emas itu telah digunakan namun nilainya masih tetap dan tidak berubah. Kini pencarian lombong emas masih diteruskan ia bertujuan untuk menambah lagi aset di bank dunia. Berkaitan dengan pencarian lombong emas, sebenarnya ternyata Amerika Syarikat menggunakan taktik isu politik sebagai tajuk utama peperangan tetapi sebenarnya ia bertujuan untuk mendapatkan sumber bumi mereka. Amerika Syarikat berbuat demikian sebenarnya bertujuan untuk memulihkan nilai mata wang mereka yang menjadi mata wang dunia sekarang ini. Tapi jika kita fikirkan sebenarnya mata wang mereka juga boleh di manipulasi tetapi tidak pada emas. Wang yang mereka gunakan masih berada dalam bentuk sehelai kertas. Jika difikirkan mengapa wang kita sahaja yang menjadi mata wang dunia? Bukankah wang kita juga sebenarnya sehelai kertas. Mata wang Amerika Syarikat sebenarnya semakin lemah, mereka masih berusaha untuk mengembalikan nilai wang mereka dengan menindas negara yang mempunyai banyak hasil dengan pengaruh yang mereka ada.

Disini penting untuk kita nyatakan bahawa emas sahaja yang tidak boleh di manipulasikan. Dinar emas yang diperkenalkan amat sesuai pada waktu peredaran masa kini. Penyimpanan dinar emas juga bertujuan sebagai langkah berjaga-jaga sekiranya berlaku sesuatu pada ekonomi negara.
Ditulis oleh : Irnie

No comments: